Of je nu actief bent in de B2C of de B2B-markt; e-mailmarketing kan een waardevol instrument zijn om relaties op te bouwen, je merk te versterken en uiteindelijk je omzet te verhogen. Maar waar moet je beginnen? Dat gaan we in deze blog verkennen. Onze collega Amanda vertelt je graag meer over de eerste 5 stappen die onmisbaar zijn om e-mailmarketing succesvol in jouw organisatie op te starten.
Stap 1: Bepaal je doel(en) en doelgroep(en)
Voordat je je eerste e-mail verstuurt, is het cruciaal om over je strategie na te denken. Wat zijn je doelen met e-mailmarketing? Vaak ligt dit in het verlengde van je overkoepelende marketingdoelen. Wil je bijvoorbeeld nieuwe klanten werven (GET), je huidige klanten behouden (KEEP) of meer omzet per klant (GROW)? In onderstaand model worden deze drie doelstellingen gekoppeld aan de verschillende fases van de customer journey, waarin (potentiële) klanten zich mogelijk bevinden.
Afbeelding van businessbase
Nieuwe klanten bevinden zich nog in de beginfases, terwijl bestaande klanten al verder zijn in hun journey. Hieruit kan je ook alvast concluderen dat jouw keuze voor een doelstelling invloed heeft op je content(strategie). Wanneer je doelstelling bijvoorbeeld is om nieuwe klanten te werven (GET), is het belangrijk om met je content in te spelen op fases zoals awareness, interest en consideration. Maar als je doelstelling is om meer omzet per klant te behalen (GROW), speel je met content in op up- of cross-sell.
Vervolgens is de vraag wie, met deze doelstellingen in gedachten, jouw doelgroep is? Welke behoeften en uitdagingen hebben ze? Wat zijn hun interesses? Hoe kunnen jouw producten of diensten in hun leven passen? Inzicht in je doelen en doelgroepen creëren een goed vertrekpunt. Dit helpt je om relevante en boeiende e-mails te creëren die daadwerkelijk resulteren in actie.
Stap 2: Bepaal de rol van e-mailmarketing in jouw strategie
Zodra je je doelen en doelgroepen voor ogen hebt kan je invullen welke rol e-mailmarketing in jouw strategie gaat vervullen. Kan jij bijvoorbeeld jouw klantreis verbeteren door geautomatiseerde e-mails in te zetten? Denk hierbij bijvoorbeeld aan e-mails wanneer klanten jarig zijn, of wanneer hun meest gekochte producten in de aanbieding zijn. Of kan jij jouw huidige flows (serie geautomatiseerde e-mails) verbeteren? Of een verbeterslag doorvoeren door gesegmenteerde doelgroepen te benaderen met speciale acties of nieuwsbrieven (verder) te personaliseren?
Stap 3: Zorg dat aan alle randvoorwaarden wordt voldaan
Nu de strategie is uitgestippeld en de rol van e-mailmarketing is bepaald, is het tijd om alles gereed te maken voor je eerste e-mailcampagne. Denk aan zaken als budget, het e-mailmarketing platform, beschikbare data, content, planning, meetbaarheid, uitvoerbaarheid en meer. Hieronder een paar voorbeelden van randvoorwaarden:
GET | Doel: Vergroten / verrijken database.
Randvoorwaarde: Pop-up (inschrijven nieuwsbrief) op de website plaatsen.KEEP | Doel: Retentie verbeteren (behoud van klanten).
Randvoorwaarde: Campagne opzetten om inactieve klanten actief te krijgen.GROW | Doel: Cross- / Upsell.
Randvoorwaarde: Data opvragen bij sales, e-mails verder personaliseren.
Er zijn talloze e-mailmarketingplatforms beschikbaar, zoals Mailchimp, Brevo, Active campaign en nog veel meer. Kies een platform dat past bij de behoeften van jouw organisatie en budget. Deze platforms bieden vaak sjablonen en tools om het ontwerpen en verzenden van e-mails eenvoudiger te maken. Zelfs als je geen technische achtergrond of ervaring in de marketingwereld hebt.
Tot slot is een e-maillijst (met ontvangers) een belangrijke randvoorwaarde van succesvolle e-mailmarketing. Moedig bezoekers van je website aan om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Plaats bijvoorbeeld een pop-up op je website. Of bied waardevolle content aan, zoals e-books of kortingen, in ruil voor hun e-mailadres(sen). Als vervolgstap kan je deze geïnteresseerden uiteraard weer geautomatiseerde e-mails sturen. Denk aan een opvolgmail de week na download: “Naar aanleiding van de gedownloade whitepaper sturen we je graag nog wat extra informatie die je mogelijk interessant vindt.” Belangrijk om te onthouden is dat het verkrijgen van toestemming essentieel is om spamklachten te vermijden.
Stap 4: Creëer waardevolle inhoud
Heb je de randvoorwaarden vastgesteld en (zo goed als) geregeld? Dan is het eindelijk tijd om inhoudelijk met je eerste e-mail aan de slag te gaan. Mensen willen geen overvloed aan promotionele e-mails ontvangen. Bied waarde in elke e-mail die je stuurt. Dit kan variëren van educatieve artikelen en branche-updates tot exclusieve aanbiedingen voor abonnees. Zorg ervoor dat de inhoud relevant en boeiend is, zodat ontvangers zich verheugen op je e-mails. Stem daarbij de inhoud van je e-mails af met je huidige contentkalender, voor bijvoorbeeld social media of blogs.
Stap 5: Personaliseer en automatiseer
Je eerste e-mails zal je waarschijnlijk in bulk versturen, denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief die naar je gehele e-maillijst gaat. Vervolgens kan je aan de slag met personalisatie van de e-mail(flow)s richting persoonlijk afgestemde e-mail voor elke ontvanger. Naast het personaliseren liggen er ook kansen in het automatiseren van je e-mails. Dit stelt je in staat om op het juiste moment, de juiste berichten naar de juiste mensen te sturen. Mijn collega Eva legt in haar blog meer uit over marketing automation.
Ga dus aan de slag met het segmenteren van je e-maillijst op basis van demografische gegevens, interesses en/of gedrag. Personaliseer vervolgens de onderwerpregel én inhoud van je e-mails om ze aantrekkelijker te maken. Zo verhoog je iedere keer de betrokkenheid en conversies.
Kunnen wij je een handje op weg helpen?
Onze collega’s van Get the Cake begeleiden je graag bij het opstarten van e-mailmarketing. Van het opzetten van een doordachte strategie en het ontwerpen van boeiende e-mails tot het analyseren van resultaten en optimaliseren voor betere prestaties. Interesse in een vrijblijvend gesprek over hoe we samen jouw e-mailmarketing naar een hoger niveau kunnen tillen? Stuur dan een mail naar info@getthecake.nl, dan nodigen wij je uit voor een kopje koffie.