“Veel marketingafdelingen zijn vandaag de dag drukker met het meten van succes dan met het bouwen aan echte merkvoorkeur.”
De afgelopen tijd is er bij mij een inzicht steeds scherper geworden: hoe fundamenteel de basis van marketing eigenlijk is — en hoe we in het online tijdperk die balans veelal zijn kwijtgeraakt.
Sinds de komst van internet zijn we marketing steeds meer gaan sturen op meetbare successen: clicks, leads, conversies. Logisch, want die eerste campagnes waren vaak spectaculair effectief. Maar inmiddels is die wereld verzadigd. Mensen zijn informatie-moe, campagnes leveren steeds minder voorspelbaar resultaat.
Bij Get the Cake hebben we altijd sterk de focus gehouden op het bouwen aan top of mind, (her)positionering en strategie. Dáár draait marketing uiteindelijk om. Bedrijven die daarin blijven investeren, worden nog steeds in 80% van de gevallen gekozen als leverancier.
De moderne term die hier steeds vaker voor wordt gebruikt, is demand generation. In de kern is het niets anders dan waar marketing ooit voor bedoeld was: het structureel bouwen aan merkvoorkeur, relevantie en vertrouwen bij je ideale klanten — ruim voordat er een koopintentie ontstaat. In plaats van alleen sturen op kortetermijnconversie, gaat het om het creëren van echte vraag in de markt.
Het goed toepassen van demand generation vraagt niet alleen om een andere manier van denken over marketing en communicatie. Het vraagt om een breder draagvlak — ook op het snijvlak van sales en directie.
Daarom werken we op dit moment aan een nieuw label. Daarmee bundelen we de strategische kracht van Get the Cake met de strategische online marketingkennis die we bij Booosters in de afgelopen tien jaar hebben opgebouwd. Dit label richt zich op het begeleiden van organisaties in deze verandering. Het is immers een andere zienswijze op marketing, een nieuwe benadering van sales — én het vraagt om aansluiting op directieniveau. Juist in dat speelveld tussen directie, marketing en sales gaan we de komende jaren organisaties helpen om deze nieuwe vorm van demand generation duurzaam en effectief vorm te geven.
Door het delen van onze ruime kennis en ervaring in de praktijk, en met een scherpe blik op de lange termijn, helpen we organisaties hier graag in verder.
Hoe kijk jij hiernaar? Ik ben benieuwd hoe andere ondernemers en marketeers deze ontwikkeling ervaren. Neem gerust contact met mij op als je over dit onderwerp wilt sparren. Je bereikt mij eenvoudig via gerard@getthecake.nl.